Bookmark and Share

Stralis Natural Power

Maratończyk Iveco daje gaz do dechy

Na trasie - 750 km bez zatrzymywania rekordowa gama Stralis LNG Natural Power, najnowsze odkrycie w dziedzinie "zielonej" technologii Iveco. które dołącza do juz szerokiej gamy pojazdów marki z napędem alternatywnym.

Diesel? A co to było? Począwszy od roku 2035 jedna trzecia kierowców pojazdów ciężkich będzie miała pewne trudności z udzieleniem odpowiedzi na to pytanie. Zgodnie z przewidywaniami NGVA Europe, europejskiego stowarzyszenia pojazdów napędzanych gazem ziemnym, w przeciągu około dwudziestu lat gaz ziemny stanie sie królem rynku na stacjach paliwowych, które zaopatrywać będą ciężarówki na sprężony lub skroplony gaz ziemny (CNG lub LNG). A bohaterami tej rewolucji zmniejszającej niekorzystny wpływ na środowisko będą pojazdy, które zostały zwiastunami tej nowej technologii. Takie jak Iveco.

Juz od lat 80-tych firma Iveco usilnie inwestowała w napęd na gaz ziemny. A dziś nie tylko jest jedyna firma produkującą pojazdy przemysłowe, która oferuje pełna gamę pojazdów napędzanych gazem ziemnym, począwszy od modeli Daily, a na Stralisie skończywszy, ale również liderem pod względem badan i sprzedaży. Flota CNG oferuje szeroki wachlarzy wyboru: od 3,5-tonowego Daily Natural Power po 16-tonowy Eurocargo (niskoemisyjny bestseller) czy 40-tonowy Stralis CNG. Łącznie około 12000 pojazdów Iveco napędzanych gazem ziemnym wchodzi obecnie w skład flot firm prywatnych i administracji publicznej, z czego około 5000 to modele Daily, 2000 to pojazdy należące do gamy średniej i ciężkiej, a około 5000 to autobusy. Ale prawdziwy "killer", jak informatycy zwykli nazywać decydujące i zwycięskie rozwiązanie, wywodzi sie z ostatniej innowacji technologicznej Iveco: Stralis LNG, czyli pojazd przystosowany do eksploatacji w trudnych warunkach napędzany skroplonym gazem ziemnym. Zaprezentowany na ostatniej wystawie "Bedrijfsauto" w Amsterdamie, jest ciężarówka należąca do gamy niezmordowanych maratończyków, będąca w stanie pokonać 750 km bez zatrzymywania się.

Pojazdy CNG przechowują metan pod ciśnieniem 200 bar w stalowych zbiornikach. Sprężony gaz ma niższe koszty produkcji, ale wymaga większej pojemności zbiornika, w którym ma być przechowywany. W pojazdach zasilanych skroplonym gazem ziemnym, takich jak nowy Stralis LNG, firma Iveco uczyniła skok do przodu pod względem technologicznym.

Paliwo jest przechowywane w stanie ciekłym w temperaturze -125ºC w zbiornikach kriogenicznych i jest doprowadzane do silnika jako gaz ziemny w postaci gazowej po uprzednim ogrzaniu w wymienniku ciepła. Nowy Stralis LNG zawiera o wiele więcej metanu, doprowadzanego ze stała objętością, niż rozwiązanie CNG.

Jest to bezpieczna i całkowicie "cicha" rewolucja technologiczna posiadająca wiele zalet. Idealnie sprawdzający się w przypadku dystrybucji na skale regionalna i krajowa, czyli zastosowań takich jak transport paliwa, pojazd wyposażony jest standardowo w silnik Cursor 8 na gaz ziemny o moc 330 KM, ręczną skrzynię biegów, Intarder (zwalniacz), EBS i może być dostosowany do zastosowań wymagających ładowności od 18 do 40 ton. Dzięki temu rodzajowi paliwa i silnikowi Cursor 8 poziom hałasów spada od 3 do 6 decybeli (ucho ludzkie odczuwa to jako 4-krotnie niższy poziom). Stąd też możliwość jazdy w godzinach nocnych bez zakłócania spokoju na obszarach zamieszkanych. Zmniejszeniu uległy również emisje: CO2 o 10% a NOx aż o 90% (w przypadku stosowania biogazu emisje CO2 mogą ulec zmniejszeniu o 90% WellToWheel). Te redukcje przekładają się również na oszczędności pieniężne. W przypadku pokonywania około 40000 kilometrów rocznie koszty pompy benzynowej spadają o około 10 tysięcy euro w porównaniu z pojazdami z silnikami dieslowskimi.

Iveco Stralis CNG

Perspektyw rozwojowe Stralisa LNG, podobnie jak całej gamy napędzanej gazem ziemnym, oczywiście związane są z rozbudową sieci dystrybucji tego paliwa. Ale dzięki autonomii paliwowej wynoszącej aż 750 km jest raczej mało prawdopodobne, aby Stralis LNG został bez paliwa. W międzyczasie wydana w styczniu dyrektywa UE w sprawie paliw o niskim wpływie na środowisko położyła podwaliny pod rozwój technologii opartych na gazie ziemnym. Modele LNG są również dostępne w wersjach kabin 2 i 3-osiowej, przeznaczonych do jazdy miejskiej i poza miastem, z 16-biegową ręczną skrzynią biegów oraz zwalniaczem hydraulicznym lub z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów z hydraulicznym przetwornikiem momentu obrotowego i wbudowanym zwalniaczem. Silnik Cursor 8 na gaz ziemny spełnia ponadto wymogi norm ograniczających emisje Euro VI, które wejdą w życie od roku 2014. Więc ruszaj w drogę na następny maraton na pełnym gazie.

Iveco Stralis CNG

Iveco Stralis CNG